BOKSLÄPP OCH SAMTAL MALMÖ KONSTHALL
Samtal om boken Försvinnandets förbindelser – en mobil samling på Malmö konsthall 23 maj.
Försvinnandets förbindelser – en mobil samling är ett samtal i bokform mellan konstnären och poeten Jenny Kalliokulju och konstnären Sigrid Sandström som kretsar kring arkiv, geologi och landskap som utgångspunkt för konstnärliga metoder. Boken handlar även om vägskälens betydelse för konstnärligt skapande. Med i samtalet är även författaren och poeten Åsa Maria Kraft till ett samtal. Kraft har nyligen utkommit med diktboken Grus som berör omöjliga resor, flyktvägar och hemkomster. De båda publikationerna tar sig på olika sätt an platser och historier. Samtalet arrangeras av Den platta jorden – nätverk för konstnärligt utforskande av Skåne, Anna Johansson och Julia Björnberg från nätverket modererar samtalet.
Jenny Kalliokulju, född 1986, är konstnär och poet, bosatt i Bjuv. I hennes interdisciplinära konstnärliga praktik, som spänner över medium som måleri, skulptur, poesi, video och performance, utforskar hon det flerskiktade berättandet som alternativa rum för dialoger och formuleringsprocesser. Kalliokulju debuterade med boken RODINIA (CLP Works, 2016) som är en fragmenterad skapelsehymn eller en körsång från antiken om planetens framtid och historia. Kalliokuljus senaste utställningar har varit på platser som: Alta artspace (Malmö), Galleri Thomas Wallner (Simris), Hangman Projects (Stockholm), Hordaland Art Center (Bergen), Justmarried (Osaka), Galleri Ping Pong (Malmö) och Växjön Konsthall. I oktober 2021 är Kalliokulju aktuell med performance-operan Thousand Times Yes som har premiär på Inkonst i Malmö. Verket är ett samarbete mellan kompositören och musikern Marja Ahti samt konstnären och regissören Essi Kausalainen.
Sigrid Sandström, född 1970, är konstnär verksam i Stockholm. Sandströms konstnärskap är främst inriktat på måleri genom vilket hon kontinuerligt har undersökt mediets ontologiska möjligheter och begränsningar. Ett återkommande fokus i hennes praktik är förhållandet mellan plats, som begrepp och erfarenhet, tid och kontext. Sandström har nyligen tillträtt som professor i måleri på Bildkonstakademin i Helsingfors. Tidigare var hon professor i fri konst vid Kungl. konsthögskolan i Stockholm. Hennes konstnärliga forskningsprojekt har sammanfattats i Studio Talks: Thinking Through Painting (Arvinius + Orfeus Publishing, 2014) och Ignorance –Between Knowing and Not Knowing (Axl Books, 2015). Museiutställningar innefattar bl.a.: Contemporary Art Museum, Houston; Museum of Fine Arts Houston; Frye Art Museum, Seattle; Moderna Museet och Nationalmuseum i Stockholm. Sandström är representerad av Anat Ebgi i Los Angeles, Inman Gallery i Houston och Cecilia Hillström Gallery i Stockholm.
Åsa Maria Kraft, född 1965, är författare och bosatt i Lund. Hennes böcker rör sig i gränslandet mellan poesi och prosa i en metod som kan beskrivas som konceptuella de- och rekonstruktioner. Materialet i hennes böcker kan skifta mellan på ytan så olika fenomen som exempelvis permafrost och krig, helgon och bidöd, textfragment från Nag Hammadi och dockor. Metoden är att genom olika material försöka locka fram bortglömda eller förut inte sedda bilder och berättelser. Kraft debuterade 1997 med 4 Påhitt. 2005 utkom hennes bok Bevis, som belönades med Sveriges Radios Lyrikpris 2006. Diktsamlingen Randfenomen kom ut 2015 och tilldelades Gerard Bonniers Lyrikpris. 2018 utkom Robotsand. Samma år medverkade Kraft i utställningen Omnejd/Environs på Lunds konsthall. Under våren 2021 gav Kraft ut diktsamlingen Grus (Albert Bonniers, 2021). Boken heter som fågelsläktet trana på latin: grus. Den handlar om omöjliga resor och ställer frågor om flyktvägar, hemkomster och struphuvudets mekanism. Det är en bok som går in och ut ur naturen, platsen och historien bland halvt bortglömda versmått och murstenarna där färgen från bilderna försvunnit.